Kiespijn is vervelend en zorgt voor veel pijn. Er zijn verschillende soorten kiespijn. Kiespijn kan voor komen als heftige pijn hebben die ineens opkomt, maar ook als een langdurige zeurende of kloppende pijn. Soms doet het alleen pijn bij consumptie van koud, of juist heel heet voedsel. Soms doet het pijn als er koude lucht langs stroomt. Een hevige pijn komt het meeste voor bij een ontsteking en een zeurende pijn komt vooral voor bij gaatjes. Als u last heeft van kiespijn is het verstandig om snel een afspraak met de tandarts te maken. Een goede tandarts hiervoor is Tandarts van Delft.

Oorzaken van kiespijn

Pijn aan tanden en kiezen kan verschillende oorzaken hebben. Gaatjes zijn de meest voorkomende oorzaak van kiespijn en worden ook wel cariës genoemd. Bij gaatjes is het beschermlaagje om de kies weg en daardoor doet het pijn. Een andere oorzaak van kiespijn is ontstoken tandvlees. Ontstoken tandvlees kan snel gaan bloeden. Ontstoken tandvlees doet niet altijd zeer, maar als er niets gebeurt gaat de ontsteking steeds verder totdat het ook het kaakbot aantast. Wanneer het kaakbot is aangetast kan dit wel zeer veel pijnoverlast geven en is een uitgebreide behandeling nodig. Een andere vorm van ontsteking is een wortelontsteking. Hierbij is de wortel van de kies ontstoken. Vaak moet er dan een wortelkanaalbehandeling worden uitgevoerd. Een andere oorzaak van kiespijn kan een afgebroken kies of een losse vulling zijn. Dit moet door de tandarts worden hersteld. Ook de verstandskiezen kunnen kiespijn veroorzaken, bijvoorbeeld omdat ze doorkomen of omdat ze scheefgroeien.

Behandeling bij kiespijn

De tandarts is de aangewezen behandelaar bij kiespijn. De tandarts zal eerst onderzoeken waar de kiespijn door wordt veroorzaakt, zodat de juiste behandeling kan worden uitgevoerd. Als u last heeft van een gaatje zal de tandarts deze vullen. Als u last heeft van een wortelontsteking, zal er een wortelkanaalbehandeling moeten worden gedaan. Als de kies te sterk is aangetast zal deze moeten worden getrokken. Bij een tandvleesontsteking zal de tandarts de plak tussen tandvlees en kiezen weghalen. Daarbij kan eventueel een antibioticakuur worden voorgeschreven.

Hoe kan kiespijn worden voorkomen?

Voorkomen is beter dan genezen. Hoe kan kiespijn worden voorkomen? In de eerste plaats is het heel belangrijk om iedere dag twee keer goed uw tanden te poetsen. Zorg dat u alle tanden en kiezen hebt gehad, dat u niets overslaat. Daarnaast is het belangrijk om niet direct na het eten te poetsen, wacht eerst minimaal een half uur. Probeer ook het aantal keren dat u zoete of zure etenswaren consumeert te minimaliseren, dit helpt ook tanderosie te voorkomen!