Veel pijnstillers die bij pijn na een behandeling worden voorgeschreven, zijn eenvoudig verkrijgbaar bij drogist, apotheek of supermarkt. Heb je echter veel last van de behandeling, dan zijn er ook mogelijkheden voor zwaardere pijnmedicijnen. Lees meer over de verschillende mogelijkheden.

Voorbeelden van pijnstillers zonder recept

Er zijn lichte pijnmedicijnen en zelfs NSAID’s (ontstekingsremmende pijnstillers) verkrijgbaar die kunnen helpen bij pijn na een behandeling. Denk bijvoorbeeld aan een verstandskies die net is getrokken. Daarbij worden vaak ‘over de counter’ medicijnen voorgeschreven, zoals:

• Paracetamol: deze lichte pijnstiller kent over het algemeen weinig tot geen bijwerkingen (bij kort gebruik). In veel gevallen kun je de tabletten zonder problemen slikken.
  • Ibuprofen: dit medicijn kent al wat meer bijwerkingen en kan niet met alle medicijnen samen. Toch wordt deze zogenaamde NSAID heel vaak gebruikt.
  • Diclofenac: ook deze NSAID is (in kleine hoeveelheden met lage dosering) zonder recept verkrijgbaar onder de naam Voltaren.

Voorbeelden van pijnstillers op recept

Bij hevigere pijn na een operatie kan de arts een ander type pijnmedicatie voorschrijven. Het type medicijn dat wordt voorgeschreven, is sterk afhankelijk van de aard van de pijn en van de toestand van de patiënt. Je hebt onder andere keuze uit deze verschillende pijnstillers:

• Arcoxia: deze NSAID heeft als werkzame stof etoricoxib. Een tablet is tot wel 24 uur werkzaam.
  • Arthrotec: deze tabletten combineren diclofenac met maagbeschermer misoprostol.
  • Celebrex: celebrex is eveneens een lang (12 tot 24 uur) werkzaam medicijn met als werkzame stof celecoxib.
  • Codeïne: deze zogenaamde opioïde pijnstiller wordt in Nederland vooral gebruikt bij aanhoudende hoestklachten, maar kan ook effectief pijn bestrijden.
  • Diclofenac: in zwaardere doseringen en / of grotere hoeveelheden is diclofenac alleen op recept verkrijgbaar.
  • Ibuprofen: net als diclofenac bestaan er lichte en zware varianten, waarvan de zware varianten alleen met een recept van de arts verkrijgbaar zijn.
  • Meloxicam: met name bij reumatische aandoeningen wordt de NSAID meloxicam voorgeschreven.
  • Tramadol: deze opioïde / morfineachtige pijnstiller wordt alleen bij hevige pijn voorgeschreven die andere pijnstillers niet kunnen verlichten.

Lang niet alle bovengenoemde medicijnen worden voorgeschreven bij pijn na een behandeling of operatie. Het hangt er helemaal van af hoe erg de pijn is of er pijnstillers zonder recept of met recept aan te pas komen. De arts kan hierover adviseren.