Een kunstgebit: een hele verandering. De keuze om een kunstgebit te nemen of niet is erg moeilijk. Je zegt namelijk met een kunstgebit vaarwel tegen je tanden die je al je hele leven hebt. Heb jij een slecht gebit? En last van pijn of andere ongemakken? Dan kan het soms beter zijn om een kunstgebit te nemen. Dan ben je in ieder geval van de pijn af. Heb jij de knoop nog niet doorgehakt? Wij zetten de voor- en nadelen van een kunstgebit op een rijtje.

Voordelen van een kunstgebit

Een kunstgebit zetten klinkt misschien eng. En misschien lijkt het je ook wel een beetje oncomfortabel. Maar dit is het eigenlijk helemaal niet. Ja, je moet er natuurlijk eerst wel aan wennen, maar je zult zien dat een kunstgebit enorm veel voordelen biedt.

• Een mooi gebit

Heb jij een slecht gebit? Durf je niet met je tanden bloot te lachen? Het kan zijn dat je je schaamt voor je gebit. Met de moderne technieken van nu is een prothese vaak niet van echt te onderscheiden. Je kunt het kunstgebit samenstellen hoe jij dit wilt. Je glimlach knapt ervan op, maar je zelfvertrouwen ook.

• Geen pijn meer

Een slecht gebit gaat vaak gepaard met pijn. Een groot voordeel van een kunstgebit is dat je geen pijn meer zult ervaren. Ook zul je andere ongemakken zoals gevoeligheid van de tanden ervaren.

De nadelen op een rijtje

Een kunstgebit heeft niet alleen maar voordelen, er zijn ook een paar nadelen waar je rekening mee moet houden als je kiest voor een kunstgebit.

• Tanden worden getrokken

Als je een volledige prothese neemt, moeten je tanden worden getrokken. Dit is vaak geen prettig vooruitzicht, maar het moet gebeuren. Tijdens het trekken voel je er niet zoveel van, maar na de ingreep kun je last krijgen van napijn.

• Wennen, wennen en nog eens wennen

Als je een kunstgebit neemt, moet je in het begin heel erg wennen. Het praten voelt anders en ook het eten voelt in het begin gek. Na een tijdje voelt alles weer als normaal.

Laat je informeren

De keuze of je een kunstgebit moet nemen of niet is niet in vijf minuten gemaakt. Je moet er goed over nadenken. Weeg alle voor- en nadelen tegen elkaar af en kijk wat het beste werkt voor jou. Wat voor een ander goed werkt, hoeft namelijk niet voor jou goed te werken. Laat je informeren bij een tandheelkunde praktijk of kijk eens rond op het internet. Vraag eventueel ook advies van je huidige tandarts. Deze weet vaak wat het beste voor jou is.